Vi anger inte!

Vi gruppledare för Centerpartiet, Konsensus, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Vadstena har på uppdrag av våra partier i brev föreslagit att kommunstyrelsen ska tillskriva regering-en att dra tillbaka utredningen om en angiverilag.

Utredningen ska leda till ett lagförslag som innebär att per-sonal inom exempelvis vård, skola, omsorg och bibliotek ska bli juridiskt skyldiga att informera polis- och migrationsmyn-digheten om personer som de kommer i kontakt med under sin yrkesutövning och som kan misstänkas sakna uppehålls-tillstånd.

Utredningen kallar det för ”lag om informationsplikt”, men det är att vränga ord och begrepp eftersom det handlar om att ange. Det är en angiverilag som nu förbereds. En angi-verilag som har en bestämd inriktning mot människor som redan är utsatta.

Vårt brev behandlades i kommunstyrelsen arbetsutskott (KSAU) 2023-11-20 och i kommunstyrelsen (KS) 2023-12-04. I handlingarna besvarades det med en tjänsteskrivelse från förvaltningen. Förvaltningen föreslår avslag och skriver bland annat att: ”kommunstyrelsen, som en del av och/eller representant för, kommunen som myndighet inte kan eller bör lägga sig i lagstiftningsprocessen innan det finns ett konkret lagförslag att ta ställning till.”

Vårt brev var ställt till kommunstyrelsen, inte till någon tjänsteperson. Förvaltningen ska förstås förbereda ärenden – men det borde också vara lika självklart att de varken kan eller bör lägga sig i den politiska diskussionen.

2023-12-04 var ärendet uppe i KS. Det var tydligt att majo-riteten (S och M) hade bestämt sig för att det inte skulle bli någon diskussion. En socialdemokratisk representant, som också sitter som politiker i regionen, kommenterar att i Vad-stena sitter de i majoritet med Moderaterna och då väljer de att gå på den moderata linjen som är att ej tillskriva rege-ringen. I regionen har samma representant pressat på det M-ledda styret ATT tillskriva regeringen och dessutom har en insändare formulerats om hur illa det är att man som styran-de majoritet i regionen inte har gått med på detta. Socialdemokraterna i Vadstena vänder kappan efter vinden och kan inte stå för sina åsikter. Det är tydligt.

Kommunstyrelsens ordförande Peter Karlsson läste innantill i ett i förväg förberett anförande där han menade att  utred-ningen värnade om de ”stackars människor” som pappers-lösa riskerar att hamna i kriminalitet, människohandel och prostitution om inte angiverilagen genomförs. Utredningen om informationsplikt handlar ju inte om det. Den handlar om att ansvariga svenska myndigheter inte anser sig klara av sitt uppdrag och nu behöver hjälp att leta reda på  ”pappers-lösa” och därmed kunna förvisa utsatta människor från Sverige. Ingen tänkande människa kan väl tro att de löper mindre risk att hamna i utanförskap, repressalier,  krimina-litet, människohandel eller prostitution om de skickas till länder som Somalia, Afghanistan eller Iran med flera.

På KS 2023-12-04 förlorade vi givetvis omröstningen, men vi förlorade inte vår heder.

Vi är oroade över den utveckling som nu pågår i Sverige och i vår omvärld. Vi ser att direktivet om en angiverilag ingår i ett mönster där repressiva åtgärder mot utsatta grupper får allt större plats. Vi som representerade det här brevet reserverade oss givetvis mot beslutet att inte tillskriva regeringen i fast förvissning om att vi alltid måste stå emot angrepp mot mänsklig värdighet.

Vi anger inte!

Frida Edholm, gruppledare Konsensus